“Jeg føler mig allermest nærværende, når jeg har en hjemmedag. Så er telefonen altid åben og jeg er klar til at snakke med alle i virksomheden.”

 

Den 15. September sad jeg i en workshop med prominente topchefer fra forskellige firmaer. Vi snakkede om penge, ambitioner, social media ja sågar adblock, før emnet faldt på nærvær. Og det er så her, at en af toplederne indviede os i, at vedkommende følte sig nærværende derhjemme.

 

Antallet af kæber der ramte bordet inden for de næste sekunder var, i min optik, for få. Forstå mig ret, der er mange ledere som ville komme langt med at invitere sine ansatte til at ringe i tide og utide. Men det er ikke det egentlige problem. Problemet består i, at man føler sig nærværende, når man er så langt væk. For hvor mange, som har lavet en fejl, har problemer i hjemmet eller er i tvivl om noget, tager sig sammen og ringer? Nemlig, ingen.

 

Nærvær handler ikke om at sige “i kan bare ringe.” Eller “min dør er altid åben.” Nærvær handler om det at være til stede. Og går du over til bogreolen, og slår du ordet op i ordbogen, (så er du nok ret gammel.) Googler du det, så er det ord som kærlighed, interesse og omsorg, der springer op i hovedet på dig. Ubehagelige ord som ingenting har med en virksomhed at gøre, skulle man synes. Men hvorfor egentlig?

 

“Elsk dine medarbejdere” siger Kim Kristensen, ceremonimester for Kongehuset. Og det gør han med god grund, for som leder af en virksomhed glemmer man tit sit egentlig fokus. Det job man burde udføre handler nemlig om hverken kunder eller produkter. Det handler om at skabe et miljø, hvor ens medarbejdere kan yde deres bedste, hver dag. Hvor de føler sig trygge og sikre til at prøve nye løsninger, performe og hjælpe hinanden.

 

Sådan – og kun sådan fjerner man idéen om en “no-error”-kultur og indfører en tankegang om at fejle hurtigere og bedre. Du vil få ansatte, som tør fortælle, hvis de har lavet en fejl eller hvis de ikke føler sig klar til en opgave. Så i sammen kan sørge for, at fejlen ikke gentager sig selv, eller at de får den oplæring, der er brug for.

 

Det handler om at se sine ansatte i øjnene, når der har været en dårlig periode i deres salgstal i stedet for at traske ind på deres kontor og råbe “du er kraftedme fyret Frandsen.” I stedet så må man spørge ind til hvordan det går – med konen, bilen, jobbet, børnene og squashtræningen. Og hvis det ikke er ægte, så er det hele lige meget. For intet menneske åbner op til folk, der ikke gider at lytte. Så kom igang, lyt, lær og elsk hinanden.